Nemzeti Fórum
  • Hírek
  • Publicisztikák
  • Interjúk
  • Képtár
    • VK Képtár
  • Kölcsey Kör
  • Keresztény Élet
  • Történet
  • Tisztségviselők
  • Képviselők
    • Országgyűlési Képviselők >
      • Bartos Mónika
      • Bóna Zoltán
      • Erdős Norbert
      • Font Sándor
      • Kovács Sándor
      • Lezsák Sándor
      • Dr. Tilki Attila
      • V. Németh Zsolt
    • Megyei közgyűlési elnökök
    • Megyei képviselők
    • Polgármesterek
    • Önkormányzati képviselők
  • Szervezetek
  • Munkacsoportok
  • Szövetségeseink
  • Médiapartnereink
  • Dokumentumok
  • Kapcsolat
"A Nemzeti Fórum egy hajlíthatatlan, rendíthetetlen nemzeti erő, egy olyan erő, amelyre biztosan igaz a Szózatnak az a szava, hogy rendületlenül." 
​(Orbán Viktor)

ÁSZ: Rugalmasságot biztosít a 2022-es költségvetés

5/14/2021

 
Picture
Megalapozott a 2022-es központi költségvetési törvényjavaslat – ezt állapította meg az Állami Számvevőszék. A tervezett bevételi előirányzatok teljesíthetőek, a kiadási előirányzatok pedig elegendőek a közfeladatok ellátására. Kockázatként a társasági adóbevétel alulteljesülése azonosítható. 
Az Országgyűlésnek benyújtott véleményében az ÁSZ rámutat: a törvényjavaslat megfelel az Alaptörvényben meghatározott államadósság-szabálynak, valamint a költségvetésre vonatkozó jogszabályi előírásoknak is. Az ÁSZ véleményét Domokos László elnök Lezsák Sándornak, az Országgyűlés alelnökének adta át az Országházban.

​Az Állami Számvevőszék törvényi kötelezettségét teljesítve összeállította véleményét az Országgyűlésnek benyújtott, 2022-es költségvetési törvényjavaslatról. Véleményében az ÁSZ a költségvetési tervezés egy adott állapotáról nyilatkozik, amihez értékelte a törvényjavaslat összeállításának szabályszerűségét, a tervezés megalapozottságát, az előirányzatok megalapozottságát és alátámasztottságát, a bevételi előirányzatok teljesíthetőségét, illetve a kiadási előirányzatok elegendőségét, valamint az államadósság-szabály érvényesülését. A véleményadás célja, hogy az ÁSZ hozzájáruljon ahhoz, hogy az Országgyűlés a jogszabályok által előírt követelményeket teljesítő költségvetési törvényt fogadhasson el.

Magyarország gazdasági teljesítményének volumene 2020-ban 5%-kal esett vissza a 2019-hez képest. A 2020-as megtorpanást követően a prognózisok mindegyike növekedést vetít előre 2021-re és 2022-re. A törvényjavaslat 2022-re 5,2%-os gazdasági növekedéssel, 3,0%-os inflációval, 5,9%-os GDP-arányos hiánycéllal, valamint a GDP 0,4%-át meghaladó biztonsági tartalékkal számol. A 2022. évi központi költségvetésről szóló törvényjavaslat az államháztartás központi alrendszerének kiadási főösszegét 28 505,2 Mrd Ft-ban, bevételi főösszegét 25 352,5 Mrd Ft-ban állapítja meg.

A 2022-es központi költségvetésről szóló törvényjavaslat elkészítése során a tervezést végző szervezetek a jogszabályi előírásokat betartották. A törvényjavaslat szerkezete összhangban van a jogszabályi előírásokkal, ezáltal teljesül az átlátható költségvetési tervezés követelménye.

A 2022-es központi költségvetésről szóló törvényjavaslat meghatározó bevételi előirányzatainak – összesen 178 db előirányzat – 98,3%-a megalapozott, 1,7%-a részben megalapozott. A meghatározó bevételi előirányzatok 0,4%-ának teljesülése kockázatos. Az ellenőrzés során a részben megalapozottnak minősített bevételi előirányzatok összege 401,3 Mrd Ft, a kockázat összege 98,0 Mrd Ft, amely a társasági adóhoz kapcsolható, amely kisebb hányadban teljesülhet. A meghatározó kiadási előirányzatok (77 db) 98,9%-a megalapozott, 1,1%-a részben meglapozott, a közfeladat ellátása tekintetében kockázatot nem hordoznak. A részben megalapozott kiadási előirányzatok összege 279,5 Mrd Ft, melyben nincs kockázatos előirányzat.

A 2022-es központi költségvetésről szóló törvényjavaslatban, összhangban a jogszabályi előírásokkal, meghatározták a költségvetési év utolsó napjára a GDP arányában tervezett államadósság-mutató nagyságát, amely megegyezik az Európai Unió által meghatározott módszertan szerinti államadósság-mutatóval. Az államadósság-mutató 2021. év végihez viszonyított 0,6 százalékpontos csökkenése megfelel az Alaptörvényben meghatározott államadósság-szabálynak és a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvényben foglalt előírásoknak.
A törvényjavaslatban a központi tartalék előirányzatok – a Rendkívüli kormányzati intézkedések, a Gazdaság-újraindítási programok és a Járvány Elleni Védekezés Központi Tartaléka – összege 233,0 Mrd Ft, mely az előző évi előirányzathoz képest 10%-ot meghaladó mértékben növekedett. További tartalékként kötött célú felhasználásra került megtervezésre – a Pénzügyminisztérium fejezeten belül – a Céltartalékok előirányzata, valamint a Gazdaság-újraindítási Alap és a Külgazdasági és Külügyminisztérium fejezeten belül összesen további 559,0 Mrd Ft összegben jelentenek tartalékot a Beruházási Előkészítési Alap és a Beruházási Alap, valamint a Brexit Alkalmazkodási Tartalék előirányzatok.

Az Egészségbiztosítási és Járvány Elleni Védekezési Alap a 2021-ben kialakult szerkezetnek megfelelően, egy alapban tartalmazza a járvány elleni védekezéshez, illetve az egészségügyi ellátórendszer működtetéséhez szükséges forrásokat és kiadásokat. A Nyugdíjbiztosítási Alap kiadásai tartalmazzák többek között a 2021-től kezdődően fokozatosan visszavezetésre kerülő 13. havi nyugdíjat fél havi összegben. Az Egészségbiztosítási és Járvány Elleni Védekezési Alap, valamint a Nyugdíjbiztosítási Alap bevételi és kiadási előirányzatai megalapozottak.

Az Állami Számvevősszék véleményében felhívja a figyelmet, hogy a 2022-es központi költségvetés tervezésével összefüggésben makrogazdasági bizonytalanságok érzékelhetők. Számolni kell azzal, hogy a koronavírus-járvány esetleges további hullámai hatással lesznek hazánk jövő évi költségvetésének végrehajthatóságára. A járvány elleni védekezés költségeinek biztosítása mellett, a gazdaság élénkítését, újraindítását biztosító intézkedésekre is szükség van. A költségvetési hiány megfelelő szinten tartása és az elkövetkezendő években annak 3%-hoz közelítő pályára állítása jelentős versenyelőnyt eredményezhet Magyarország számára a nemzetközi gazdasági környezetben – mutat rá véleményében az ÁSZ.


A járvány miatti gazdasági visszaesés időszakában különösen fontos, hogy a gazdaság, illetve a költségvetés reziliens legyen, azaz, hogy a makrogazdasági feltételek alakulásához rugalmasan alkalmazkodjon. Tekintettel arra, hogy a 2022-es költségvetési törvényjavaslat a jelenlegi makrogazdasági prognózisokra épül és az előirányzatok meghatározásánál az 5,2%-os GDP növekedést vették alapul, ezért kiemelt szempont, hogy a 2022-es költségvetés végrehajtását folyamatos monitoring, azaz irányított menedzsment kísérje. Az erős kormányzási képességre a folyamatos bizonytalanságok miatt most minden eddiginél nagyobb szükség van – hívja fel a figyelmet véleményében az Állami Számvevőszék.

asz.hu 

Comments are closed.