Nemzeti Fórum
  • Hírek
  • Publicisztikák
  • Interjúk
  • Képtár
    • VK Képtár
  • Kölcsey Kör
  • Keresztény Élet
  • Történet
  • Tisztségviselők
  • Képviselők
    • Országgyűlési Képviselők >
      • Bartos Mónika
      • Bóna Zoltán
      • Erdős Norbert
      • Font Sándor
      • Kovács Sándor
      • Lezsák Sándor
      • Dr. Tilki Attila
      • V. Németh Zsolt
    • Megyei közgyűlési elnökök
    • Megyei képviselők
    • Polgármesterek
    • Önkormányzati képviselők
  • Szervezetek
  • Munkacsoportok
  • Szövetségeseink
  • Médiapartnereink
  • Dokumentumok
  • Kapcsolat
"A Nemzeti Fórum egy hajlíthatatlan, rendíthetetlen nemzeti erő, egy olyan erő, amelyre biztosan igaz a Szózatnak az a szava, hogy rendületlenül." 
​(Orbán Viktor)

Kárpát-medencei tébolyda

3/28/2020

 
Picture
Lezsák Sándor József Attila-díjas költő, író, esszéista, rendszerváltó politikus (jelenleg a Magyar Országgyűlés egyik alelnöke) számos vers- és publicisztikai kötet után nemrégiben – a szerző műfaji megjelölése szerint – „groteszk népszínművel” jelentkezett. Látszólag anakronisztikus módon: hiszen hol van ma már „nép”.

Pedig – végigolvasva a drámát – kiderül: nagyon is aktuális műfaj a népszínmű. A tornácos, muskátlis, falusi tematika XXI. századi keretekben is élő és érvényes. S ennek a darabnak a varázsa, hogy mindezt hitelesen jeleníti meg. Nem bájos és „népieskedő” módon, nem leereszkedően, hanem olyan természetességgel, amely természetesség talán az alkotó személyiségéből fakad.
 
A Nagypapa a bőröndben című Kárpát-medencei tragikomédiában – egy erdélyi magyar faluközösség múltján és jelenén túl – az egész magyarságnak – egyéneknek és közösségeknek egyaránt – a Trianon utáni sorsa ott van. Impériumváltások, diktatúrák, besúgórendszerek, identitásválságok, börtönök, vallatások, családi tragédiák, templomok, iskolák, emberi meghasonlások, kollektív elfojtások, szétesett mikrovilágok és megbomlott elmék.
 
Lezsák Sándor színműve – noha olvasnivalóként is remek: elég csak a szerző (aki alapvetően mégiscsak költő) remek szójátékaira, a dramatikus feszültséget megtörő, kínrímnek ható nyelvi gegjeire utalni – nem papírdráma, hanem színpadra írt munka. A sok határozott és átgondolt szerzői utasítás s a dialógusok élő lüktetésrendszere, valamint a zenei háttér pontos megadása – Bartók Allegro barbarója refrén és ritmus egyben – is erről árulkodik.
 
A történet címszereplője (ugyan halott, de lelke ott lebeg a cselekmény fölött, így implicit főszereplőnek is tekinthető) Fogarasi Gáspár villanyszerelő (1938–1994), akinek a hamvait az értelmiségivé vált, de a szülőföldjéhez ragaszkodó és párt is onnan választó unokája el akarja vinni, és eltemetni „magyar földben”. Ez azonban nem sikerül neki, s a darab végén az is sejthető, hogy a szín egy elmegyógyintézet, a főorvos pedig a „rögeszmés” Palika.
 
A megtört emberek és a szétesett faluközösség elvetélt törekvései (iskoláért, templomért, identitásért) egy Kárpát-medencei tébolydában értelmet nyerve igazolják Madách – pontosabban a cinikus, de mégis éles szemű és valahol igazságos Lucifer – szavait a történelem tanulságairól: „Tragédiának nézed? nézd legott Komédiának, s múlattatni fog.”
 
A vibráló és eleven dráma komikus és tragikus fordulatai, néhány szavas párbeszédeiből kirajzolódó egyedi, ugyanakkor korjellemző sors-ábrázolásai meggyőzik az olvasót arról, hogy a darab írója alapos ember- és társadalomismerettel rendelkezik. S a mű – és végső mondanivalója: a felelősségvállalás kényszerének erkölcsi parancsa – éppen ettől válik hitelessé.
 
(Lezsák Sándor: Nagypapa a bőröndben. Kairosz Kiadó, Budapest, 2019, 107 oldal. Ára: 2500 forint)

Magyar Nemzet


Comments are closed.